EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PROYEKSI DIAM DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SISWA KELAS X DI SMA NEGERI 10 ACEH BARAT DAYA
Keywords:
use, media, projectionAbstract
The use of instructional media plays a vital role in delivering lessons to students, aiming to boost their motivation and academic achievement. Teachers need to effectively utilize media and resources suited to students' characteristics and subject matter to achieve learning objectives. However, many teachers lack the skills to use instructional media or rarely incorporate it into their teaching, particularly in Islamic Religious Education, impacting students' learning outcomes. This study examines: (1) the effectiveness of using static projection media to improve Islamic Religious Education outcomes among grade X students at SMAN 10 Aceh Barat Daya; (2) barriers to its use; and (3) efforts by teachers to enhance its effectiveness. Using quantitative methods with a sample of 20 students, data was collected via observation, questionnaires, interviews, and descriptive statistical analysis. Results indicate the media’s effectiveness (p < 0.05, t-value > t-table), barriers such as limited projectors and unsuitable content, and teacher efforts to create engaging materials and improve technological skills.
Downloads
References
Asnawir & Basyiruddin Usman. 2022. Media Pembelajaran. cet I. Jakarta: Ciputat Pers.
Abdurrahman, Mulyono. 1999. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Alim, Muhammad. 2011. PAI Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian. Semarang: Rineka Cipta.
Abustam, dkk. 1996. Pendoman praktis penelitian. Ujung padang: IKIP.
Anwar, Muhammad. 2018. Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Kencan.
Bunyamin, Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibn Miskawih dan Aristoteles, Jurnal Pendidikan Islam, 9(2)
Daradjat. 2008. Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Darajat Z. 1993. Peranan Agama Islam Dalam Kesehatan Mental. Jakarta: Haji Masanggung.
Firmansyah, Mokh. Iman. 2019. Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Fungsi, Dan Dasar, 1(2).
Fitrianah, Nur, Dkk. 2017. “Media Proyeksi dan Multi Penggunaannya”. Dalam Makalah Pendidikan edisi 1 Mei.
HM, Musfiqon. 2012. Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya
Hasan, Muhammad, Dkk. 2021. Media Pembelajaran, Klaten: Tahta Media Grup.
Ida Zusnani. 2013. Pendidikan Kepribadian Siswa SD-SMP. Jakarta: Tugu Publisher.
Irsan. 2013. Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Pada Bidang Study Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 2 Susoh Kabupaten Aceh Barat Daya, skripsi, Aceh Barat Daya: STIT Muhammadiyah.
Mardianto. 2012. Psikologi Pendidikan. Medan Perdana Publishing
Muhadi, Yudhi. 2010. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru, Jakarta: Gaung Persada Press.
Nurdalisma. 2013. Efektivitas Penggunaan Media Visual Terhadap Prestasi Siswa Dalam Mata Pelajaran Agama Islam Kelas X SMA NEGERI 1 Manggeng, skripsi, Aceh Barat Daya: STIT Muhammadiyah.
Nana Sudjana. 2005. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suryani, Ninuk. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Ombak
Sudjana, Nana. 2001. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suyanto, S., & Asep, J. (2013). Media Pembelajaran: Alternatif Inovatif Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.
Sudijono, Anas. 2008. Statistik Pendidikan. Jakarta; PT. Rajawali Pers.
Sanapiah, Faisal. 1995. Format-Format Penelitian Sosial Dasar-Dasar Dan Aplikasi, Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, Wina. 2012. Perencanaan dan Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sadirman, Arief S., Dkk. 2011. Media Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Siregar, Syofian. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Cet. I ; Jakarta: PT Fajar Pratama.
Sadirman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2011. Media Pengajaran, Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sadirman, Arif S. 2011. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan Dan Pemanfaatannya, Depok: Rajawali Pers.
Syaodih, Nana, sukmadinata, 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosdakarya.
Sulaiman Saat & Sitti Mania. 2020. Pengantar Metodologi Penelitian. Sulawesi: Pusaka Almaida.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cut Virda Mutia Mutia, Tanzilul Authar, Hermanita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.